maandag 10 september 2012

Bezoek aan Sossusvlei

DSC_2538 (1128 x 748)Zaterdagochtend zijn we heel vroeg opgestaan, het is nog donker als we de tent inklappen. We staan iets na zessen in een kleine file voor de poort naar Sossusvlei die om stipt 06.15 u open gaat. Dan is het nog 60 km rijden over een mooie asfaltweg, de eerste in dagen. We komen bij zonsopkomst aan in de oase, waar de rode duinen mooi afsteken in de eerste zonnestralen. We nemen een 4x4 terreinwagen voor de laatste 5 km, want onze Volvo zou zeker vast komen te zitten in het losse zand. Het is een heel mooie plek om kennis te maken met de Namib woestijn. We wandelen over de top van een duin naar een zgn zoutpan, de Daedvlei, die inderdaad heel doods kijkt. We zien overal sporen van dieren in het zand, maar geen leven. Daarna komen we bij een meertje, dus het is een echte oase. Daar zien we wel vele vogels. Enkele uren later verlaten we Sossusvlei en gaan op weg naar Solitaire. Die plaats is heel bekend doordat een Nederlander, Ton van de Lee, daar heeft gewoond en een boek over geschreven.

Solitaire

We rijden weer over uitsluitend gravelwegen, gelukkig geen lange rit. Onderweg merk ik dat mijn remmen niet meer goed werken; de remleiding is bij de bekrachtiger gescheurd. Na kort overleg met reisgenoten Arie en Peter besluiten we rustig verder te rijden. Ik heb de remolie bijgevuld, voldoende voor een noodstop. Bij Solitaire laten we de remmen repareren en genieten we daarna van de heerlijke appeltaart van Moose (bekend uit het boek). Op de camping doen we het rustig aan, koken op de braai en lekker bijpraten.

Kustplaats Swakopmund

Zondag rijden we over slechte gravelwegen met saai uitzicht naar de volgende plaats. De wegen zijn zo slecht dat de remleiding van Frans en Anja’s  Amazon het weer begeeft. We moeten ca. en half uur wachten op John en Sybrand die een reparatiesetje bijhebben. Maar dan is het ook zo weer gemaakt. Helaas begint de achteras steeds meer herrie te maken en blijkt de stabilisatorstang los te zitten; het rubber is half weggeslagen door de trillingen. Maar we halen het tot de camping.
Het blijkt een heel luxe camping met voor de eerste keer gras, heerlijk na een week zandhappen. We besluiten om eerst de auto te repareren. Helaas blijkt dan ook dat de remtrommel achter vol zit met olie. We besluiten om de keerring in de achteras te vervangen, een hele klus, die Frans met hulp van John maandagochtend afmaken.
Maandag hebben we de dag in het stadje doorgebracht met inkopen en rondkijken. Verder is er een journalist van de Republikein geweest voor een interview met ons en komt hij morgen foto’s maken. Daarna gaan we naar het Kinderdorp in Usakos toe, eindelijk! Maar niet nadat we inkopen hebben gedaan voor de kinderen, want zonder chips en limonade is het geen feest…

1. Hallo van myn kant af.Ik heb leuke foto's genomen in Usakos,ze komen schynbaar later met een korte beschryving,zo goed als wat ik erby kon doen in de Republikein te staan.Maar eerst de foto's die ze van jullie in swakopmund genomen hebben.Ik vond het enig om jullie te ontmoeten en ga jullie verder volgen.Heb ook Manon Ossevoort thuis op bezoek gehad destyds en heb haar ook gevolgd en later in Nederland weer een keer ontmoet.Sterke met jullie auo's hoop niet te veel pech meer?groetjes