zondag 23 september 2012

We verlaten Botswana en weer naar Zuid-Afrika

DSC_3717 (744 x 493)We hebben nu 3 rijdagen achtereen en doen de hele dag over de 520 km naar Kwa Nokeng Lodge, een camping direct aan de grens. Het is een saaie weg en dus hebben we de tijd om foto’s uit te zoeken, filmpjes te maken en een stukje te schrijven voor de blog. We rijden om de beurt en zijn mooi op tijd op de camping.

We nemen een frisse duik in het zwembad en koken weer op de braai. Het is er erg rumoerig doordat er vele vrachtwagens de grens passeren. Gelukkig sluit de grens om 22 uur en kunnen we rustig slapen, denken we. Helaas worden we om 4 uur wakker van vertrekkende Landrovers.

Op naar Pretoria in Zuid-Afrika

De formaliteiten aan de gens verlopen vlot, na een half uurtje zijn we erdoor. Even verderop staat Gerrit (van de SA Volvo Owners Club) met zijn paarse Katterug ons op te wachten en welkom tDSC_3731 (744 x 493)e heten. Na een korte kennismaking rijden we verder door het mooie groene landschap. We nemen niet de snelweg, maar een alternatieve route door de heuvels van de Waterberge. Dat schiet niet op, er wordt veel aan de wegen gewerkt. Aan menskracht geen gebrek; zo zie je iemand om een bord te draaien met Stop/Go en staat een ander met een oranje vlag te zwaaien. Vaak wordt er nog met pikhouweel en schop gewerkt.

DSC_3741 (744 x 493)Na enige tijd zien we de stad Pretoria waar we in Groene Kloof een evenemententerrein met camping oprijden. Er staan al enkele Volvo clubleden ons op te wachten. Ze hebben mooie klassieke Volvo’s en ook enkele specials, o.a. een 4x4 Combi en een “bakkie” Volvo. We maken kennis met diverse leden van de club, die ca 160 leden telt.

Het terrein is niet zo best, veel herrie van snelwegen, vliegtuigen en muziek; dat zijn we niet meer gewend! ‘s Avonds trakteert de Volvoclub ZA ons op een heerlijke braai, die helaas verstoort wordt door onweer en flinke windvlagen. Maar daarover heb je eerder al bericht kunnen lezen.

De volgende dag slapen we uit, voor zover mogelijk. Het was een onrustige nacht. We doen rustig aan en gaan tussen de middag lunchen bij Moyo, een heel sfeervolle eettent op het terrein. Moyo staat hier bekend om zijn bijzondere en artistieke Afrikaanse inrichting en aankleding van de restaurants. Later bekijken we ook nog een Moyo in Johannesburg, ook erg mooi en bijzonder. Om 15 uur worden we verwacht in Jo-burg, zoals ze dat hier ook wel noemen. DSC_3737 (1128 x 748)We stellen de auto’s op een plein op voor het publiek. Wij gaan wat winkelen en rondkijken. O.a. Sybrand wordt een interview afgenomen en hij kan zijn verhaal vertellen voor de tv. Om 18 uur worden we in een tapasrestaurant verwelkomd. Tot onze verrassing blijkt het eten niet door Volvo aangeboden, maar moeten we zelf afrekenen… Hebben we daarvoor onze auto’s tentoongesteld? We vinden het niet kloppen. Maar ja, ook dit is Afrika… (TIA)

We rijden in het donker terug, en dan blijkt maar weer hoe we verwend zijn in Nederland; zonder straatverlichting of belijning is het zwarte asfalt maar moeilijk te onderscheiden van de donkergrijze berm… Gelukkig vinden we zonder ongelukken de campsite terug.